Przeprowadzenie audytu biznesowego powinien rozważyć każdy przedsiębiorca. Nawet, gdy uważa, że jego firma rozwija się zgodnie z planem, a bilans końcowy wychodzi w każdym roku korzystnie. Zawsze w końcu może być lepiej. Audyt firmy pozwala na identyfikację ewentualnych nieścisłości, wdrożenie usprawnień i osiąganie jeszcze lepszych efektów przedsiębiorstwa.

Jakie są rodzaje audytów biznesowych i w czym mogą pomóc firmie?

Na czym polega audyt firmy?

Nieprawdą jest, że audyty biznesowe przeprowadzane są wyłącznie w przedsiębiorstwach z problemami, przeinaczonych na sprzedaż czy zadłużonych. Audyty biznesowe warto przeprowadzać regularnie, raz na kilka lat, aby obiektywnie mierzyć skuteczność wdrażanych strategii.

Audyty biznesowe są niezależnymi i obiektywnymi działaniami prowadzonymi przez wyspecjalizowanych profesjonalistów. Ich celem jest zwiększenie efektywności finansowej, optymalizacja kosztowa, poprawa bezpieczeństwa czy przepływu informacji. Ponieważ istnieje wiele rodzajów audytów, przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego, warto najpierw zastanowić się, którego audytu nasz biznes może potrzebować?

Finalnym produktem audytu biznesowego jest raport, zawierający zestawienie obszarów wymagających poprawy oraz rekomendacje zmian. Korzyści płynące z audytu są wymierne dla firmy. Dają one przede wszystkim:

  • Po audycie otrzymasz szczegółowy plan działań do wdrożenia, które pozwolą na zoptymalizowanie procesów biznesowych w Twojej firmie
  • Dostaniesz raport ze wszystkimi wykrytymi nieprawidłowościami, nieścisłościami czy nadużyciami, wraz ze wskazówką jak je wyeliminować i zabezpieczyć przed nimi w przyszłości
  • Otrzymasz listę potencjalnych ryzyk i zagrożeń dotyczących audytowanego obszaru

Najbardziej znanymi audytami biznesowymi, są audyty następujących dziedzin:

  • Audyt finansowy
  • Audyt kontraktów
  • Audyt dostawców
  • Audyt bezpieczeństwa danych
  • Audyt efektywnościowy (operacyjny)
  • Audyt wizerunkowy
  • Audyt Due Diligence
  • Audyt prawny
  • Audyt zarządzania ryzykiem
  • Audyt indywidualny (dostosowany do wymagań przedsiębiorcy)