business negotiations at the round table in the conference hall. the concept of partnership

Udane negocjacje handlowe nie oznaczają jedynie osiągnięcia zakładanego celu. To nie tylko wygrana w dyskusji i ustalenie korzystnych warunków kontraktu. Udane negocjacje to przede wszystkim kompromis. Dyskusja, w której każda ze stron wyjdzie z poczuciem wygranej. Żeby osiągnąć taki status rozmów, negocjator musi być naprawdę doświadczony i świadomy celu, jaki powinien osiągnąć.

Nie podchodź do negocjacji bez odpowiedniego przygotowania

Nie stanowi tajemnicy fakt, że aby negocjacje miały szansę być udane, trzeba się do nich prawidłowo przygotować. Nie tylko zwiększy się szansa na powodzenie rozmów, ale może to tez przyspieszyć cały proces. Na czym polega przygotowanie do negocjacji? Na dobry początek warto zacząć od pełnego, kompleksowego poznania potrzeb własnego przedsiębiorstwa i w takim samym stopniu możliwości swojego negocjacyjnego przeciwnika.

Określenie potrzeb firmy jest szczególnie ważne przede wszystkim dlatego, że:

  • Daje możliwość dokładnego poznania potrzeb interesariuszy
  • Pozwala przewidzieć wpływ negocjacji biznesowych na pozycję konkurencyjną firmy
  • Wnikliwa analiza potrzeb pozwala na przygotowanie zasobu ewentualnych ustępstw podczas negocjacji, które nadal będą opłacalne dla firmy.

Dodatkowe przygotowanie do negocjacji handlowych

Oprócz własnej wiedzy, kompetencji i doświadczenia, warto zasilić swoje szeregi o zewnętrznych konsultantów. Nawet najlepsze i najbardziej dopracowane metody negocjacyjne można nadal udoskonalać.  A to dzięki szkoleniom, warsztatom, treningom i ćwiczeniom. Konsultant negocjacyjny, który może wcielić się w rolę Negocjacyjnego Sparing Partnera, zobaczy od zewnątrz i obiektywnie oceni oraz zidentyfikuje te obszary, nad którymi warto popracować. Pomoże w wykorzystaniu mocnych stron negocjatora, do ustalenia najlepszej strategii negocjacyjnej. Podpowie też jakie są najnowsze trendy w technikach negocjacyjno-handlowych i z cała pewnością wesprze odniesienie sukcesu.

Zewnętrzny konsultant może pomóc także w uniknięciu jednego z największych zagrożeń, jakim jest „pułapka założeń”. Negocjacyjny Sparing Partner pomoże w przygotowaniu pełnej listy pytań, których nie można pominąć podczas negocjacji, w rozmowie ze stroną przeciwną. Takie działanie minimalizuje ryzyko niepowodzenia wynikającego z polegania na własnych domysłach albo działaniach wypaczonych przez pryzmat wcześniejszych doświadczeń. „Pułapka założeń” może bowiem zniweczyć nawet najlepiej rokujące rozmowy negocjacyjne.