1115017

Po kilkuletnim zastoju na rynku deweloperskim, firmy zdają się budzić z letargu. Trendy wykazują, że w 2019 roku softwarehousy będą miały naprawdę dużo pracy. Co ciekawe, pośród zainteresowanych rozwiązaniami IT znalazł się również sektor publiczny.

Jakich produktów będzie potrzebował rynek w 2019 roku? Na co powinny się przygotować firmy programistyczne?

Wzrosty w poszczególnych segmentach IT

PMR Research, na podstawie przeprowadzonych analiz wnioskuje, że spore wzrosty w 2019 roku będą dotyczyły zwłaszcza obszarów sprzętu IT, usług informatycznych i dedykowane oprogramowania dla biznesu.

Dostawcy sprzętu komputerowego mogą liczyć nawet na 40% wzrosty. Zaś w obszarze usług i oprogramowania, największym zainteresowaniem mają cieszyć się aplikacje dedykowane i wsparcie IT dla biznesu. Na polskim rynku przedsiębiorcy mają z czego wybierać. Poza możliwością zamówienia dedykowanych aplikacji dla firm, w wielu software house uzyskają także stałe wsparcie IT, nie tylko w zakresie powdrożeniowym.

Wzrost popytu ma objąć m.in. dedykowane systemy ERP, prostsze, ale wciąż wykorzystywane systemy CRM, ale też bardziej złożone i rozbudowane systemy informatyczne skrojone na miarę. Firmom coraz częściej zależy nie tylko na możliwości zarzadzania zasobami wewnętrznymi, ale też na automatyzacji procesów związanych z analityką, gromadzeniem danych i podtrzymywaniem relacji biznesowych oraz cyberbezpieczeństwie.

Usługi IT dla sektora publicznego

Prywatni przedsiębiorcy korzystali z zasobów zewnętrznych dostawców oprogramowania od dawna. Choć ich zainteresowanie tymi usługami ma tendencję wzrostową, to nie są już jedynymi zainteresowanymi. Coraz więcej przetargów na profesjonalne oprogramowanie biznesowe pojawia się ze strony sektora publicznego. Powodów tego trendu jest przynajmniej kilka. Do głównych jednak należą:

Wszechobecna cyfryzacja – coraz więcej danych zostaje przeniesionych do cyberprzestrzeni. Tym samym wiele procesów jest prowadzonych właśnie w sieci. Konsumenci coraz częściej i coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie daje załatwianie spraw online. Komunikacja urzędowa przez dostosowane platformy internetowe czy przesyłanie e-deklaracji to wygody, których dzisiejsze społeczeństwo oczekuje i docenia.

Zwiększa się również średnia wieku użytkowników tego typu platform. Tylko w 2018 roku wyniosła 16-74 lata.

Kolejnym bodźcem, motywującym instytucje państwowe do inwestowania w zaawansowane rozwiązania informatyczne jest fakt, że otrzymane przed laty fundusze unijne tracą swą ważność. Jeśli nie zostaną spożytkowane przed końcem 2020 roku, całkowicie i bezpowrotnie przepadną.