Coaching to proces, w którym osoba lub grupa jest wspierana w osiągnięciu określonego celu osobistego lub zawodowego. Coaching charakteryzuje się tym, że w tym procesie dążenia do celu kluczowe jest skorzystanie z posiadanych umiejętności. Z kolei w mentoringu z reguły kluczowe jest nabycie nowych kompetencji.
Jakie są korzyści z posiadania coacha lub mentora?
Coaching jest ważną częścią rozwoju osobistego i zawodowego. Pomaga ludziom stać się najlepszą wersją samych siebie. Nakierowuje na ścieżkę podążającą w kierunku rozwoju własnych kompetencji.
Mentoring również jest świetnym sposobem dla ludzi, którzy chcą nauczyć się nowych rzeczy i pozyskać świeże spojrzenie na określone zagadnienia.
Jak znaleźć coacha lub mentora?
Coachowie i mentorzy to świetny sposób na uzyskanie wsparcia w życiu i karierze. Mogą być źródłem motywacji i inspiracji. Jednocześnie mogą także pełnić rolę nauczycieli przekazujących konkretne kompetencje.
Pierwszym krokiem do znalezienia takiego przewodnika jest określenie, nad czym dokładnie chciałbyś pracować. Następnie należy przejść do wyszukania specjalisty w danej dziedzinie. Z reguły coaching i mentroing kojarzą się z tematyką biznesowo-zarządczą. Trzeba jednak pamiętać, że można na coaching i mentoring patrzeć również nieco szerzej. Na przykład, jeśli chcesz uzyskać pomoc w zakresie umiejętności przemawiania publicznego, będziesz chciał znaleźć trenera lub mentora, który jest ekspertem w sztuce wymowy. Jeśli chcesz rozwinąć swoją karierę w obszarze marketingu, będziesz poszukiwał mentora specjalizującego się w tej dziedzinie. To samo dotyczy wszystkich innych umiejętności. Oczywiście nie zmienia to faktu, że większość specjalistów z branży coachingowej prowadzi uniwersalne zajęcia dopasowane do różnych zagadnień. Niemniej jednak wydaje się, że idea poszukania specjalisty w wąskiej dziedzinie jest szczególnie interesująca.
Przykładowe sposoby na znalezienie coacha lub mentora:
- Sprawdź ofertę firm specjalizujących się w organizacji takich szkoleń. Z reguły strony internetowe firm tego typu można znaleźć w Google lub w mediach społecznościowych.
- Spróbuj porozmawiać z ludźmi z określonych kręgów zawodowych o tym, z kim pracują w zakresie coachingu/mentoringu. Pozyskanie kontaktu do specjalisty z polecenia wydaje się rozsądnym rozwiązaniem.
- Możesz także zwrócić się do specjalistów z wybranych branż poprzez LinkedIn, Twitter, email itp. Warto skontaktować się z taką osobą i wprost zapytać, czy byłaby skłonna do wspólnej pracy.