Prognozowanie to jeden z najważniejszych elementów profesjonalnego badania rynku. W zależności od celu analizy, prognozować można różne aspekty działalności firmy i jej otoczenia. W dzisiejszym tekście porozmawiamy o znaczeniu prognozowania rynku, pokażemy jego przykłady, metody i możliwe ryzyka związane z błędnym prognozowaniem.
Prognozowanie to bez wątpienia jeden z najtrudniejszych elementów badania rynku. Dużo łatwiej opisywać przeszłe i teraźniejsze zjawiska, niż przewidywać to, co stanie się w przyszłości. Jednak solidnie przygotowane prognozowanie niesie ze sobą duże nagrody. Porozmawiajmy o istocie prognozowania rynku.
Prognozowanie rynku – definicja
Prognozowanie definiowane jest najczęściej jako sztuka przewidywania przyszłego kształtu jednego lub więcej aspektów takich jak zachowanie nabywców, popytu, podaży, zmian na rynku, szerszej koniunktury gospodarczej i innych typowych elementów wchodzących w skład badań rynkowych.
Prognozowanie rynku jest niezwykle ważne dla przedsiębiorstw o różnej skali i profilu. Wpływa na procesy zakupowe (np. surowców), finanse, produkcję, logistykę i praktycznie każdy możliwy aspekt działalności organizacji.
Ryzyka związane z nieudanym prognozowaniem
Gdy wykonane prognozy nie sprawdzają się, zwykle wiąże się to dla przedsiębiorstwa z wieloma negatywnymi zjawiskami, takimi jak:
- cięcia budżetów,
- zmiany celów sprzedażowych,
- brak motywacji,
- nadmierne/niewystarczające zatowarowanie,
- brak ciągłości operacyjnej.
A także wiele innych zjawisk w zależności od przedmiotu prognozy, będących zarówno wynikiem przeszacowania, jak i niedoszacowania.
Typowe metody prognozowania rynku
Badacze rynku mają do swojej dyspozycji wiele metod prognozowania zjawisk. To m.in.:
- analiza czynników kształtujących wielkość popytu,
- testy rynkowe,
- opinie ekspertów, sprzedawcóœ, menedżerów,
- raporty rynkowe,
- wykorzystanie znanych trendów sprzedażowych gospodarczych.
Są także inne metody – przyjrzymy się bliżej dwóm z nich.
Modele scenariuszowe w prognozowaniu rynku
W ramach modeli scenariuszowych, badacz przygotowuje różne scenariusze prognoz: optymistyczne, pesymistyczne i bazowe. W ten sposób można prognozować zarówno przyszły rozwój rynku, jak i trendy sprzedażowe i inne.
Symulacje w prognozowaniu rynku
Trudne w przypadku prognozowania do przeprowadzenia są symulacje, ale mogą potencjalnie przynieść znakomite rezultaty. Do przykładowych symulacji można np. zaliczyć test strony internetowej, czy stworzenie (na ściśle określony czas) nowego stoiska sklepowego dla wprowadzanego produktu w celu obserwacji zainteresowania nim przez klientów. Do takiej analizy potrzebni są odpowiedni specjaliści, którzy z zachowania klientów i innych wskazówek będą w stanie wynieść odpowiednie wnioski.
Prognozowanie rynku to dość skomplikowany obszar ogólnie rozumianych badań rynku – zachęcamy więc do dalszej lektury i poszerzania swojej wiedzy. Polecamy zapoznać się z przykładowymi prognozami rynku w celu sprawdzenia wiedzy w praktyce.