Kiedy prowadzisz własną firmę, od momentu rekrutacji musisz zjednoczyć zespół, a to oznacza rozwój przywództwa.
Problemy z przywództwem w biznesie powodują wiele frustracji i są prawdziwym wyzwaniem, ponieważ mogą być źródłem:
a. poważnych problemów z zasobami ludzkimi,
b. poważnej straty czasu,
c. utraty pieniędzy,
d. nieporozumień wszelkiego rodzaju,
e. złymi kontaktami z klientami.
Niektórzy ludzie rodzą się liderami i wiedzą dokładnie, czego potrzeba, aby zainspirować i zmotywować zespół, ale większość z nas tego nie robi.
Prawdziwy lider inspiruje i wpływa na innych, aby podzielali i wspierali określoną wizję firmy. Ich obecność jest ważnym czynnikiem zwiększającym wydajność, ponieważ generuje silne zaangażowanie zespołu.
A co z tobą? Czy jesteś liderem? Jak możesz poprawić swoje przywództwo? Przedstawia 8 wskazówek, jak poprawić swoje przywództwo i motywować pracowników! Niektóre z tych technik mogą przychodzić naturalnie, inne wymagają nieco więcej pracy, ale wszystkie można rozwinąć z czasem i doświadczeniem.

 

1. Pielęgnuj swoją własną motywację.

Wszyscy przechodzimy przez dni, kiedy naprawdę nie chce nam się wstać z łóżka. Dni, w których wolelibyśmy robić cokolwiek niż iść do biura. Ale kiedy prowadzisz swoją firmę, nie możesz zdjąć nogi z gazu. Musisz znaleźć w sobie motywację, aby rozwijać się w swojej pracy.
Ponieważ jeśli tego nie zrobisz, nie tylko działalność Twojej firmy zatrzyma się w miejscu, ale również wpłyniesz na swój zespół poprzez ten brak energii i motywacji.
W końcu, dlaczego mieliby wkładać swoje serce i duszę w Twój biznes i różne projekty, jeśli Ty tego nie robisz? Tak więc pierwszy krok do rozwoju Twojego przywództwa jako właściciela firmy jest następujący: znajdź każdy sposób, aby zwiększyć swoją własną motywację! Przełamuj rutynę, przypominaj sobie o swoich celach, czytaj historie sukcesu innych ludzi, ciągle się ucz i wymyślaj swoją pracę na nowo.

2. Popraw swoją komunikację.

Zarówno w małych, jak i dużych firmach, rozwijanie silnych umiejętności komunikacyjnych jest ważnym atutem w doskonaleniu swojego przywództwa.
W przeciwieństwie do dużych organizacji, gdzie istnieją zespoły, których zadaniem jest odbieranie i przekazywanie wiadomości pomiędzy pracownikami, kadrą zarządzającą i resztą świata, lider średniej wielkości firmy jest wyłącznie odpowiedzialny za jej public relations.
To lider biznesu, który uczestniczy w wydarzeniach networkingowych i korzysta z okazji, aby zrobić wrażenie na nowych klientach, dostawcach, a nawet inwestorach.
To on decyduje o tym, jak przekazać swoje komunikaty i jaki ton nadać marce. Jest to istotny aspekt rozwoju Twojej firmy.
To także lider, który gromadzi wokół siebie zespół pełnych pasji i lojalnych pracowników.
To do niego należy ostateczne zwolnienie pracowników, którzy nienawidzą tego, co robią, a więc wykonują pracę całkowicie pozbawioną pasji i zaangażowania.
Jako lider biznesowy, rozwój Twojego przywództwa wymaga lepszej komunikacji. Upewnij się więc, że jesteś dobrym komunikatorem! A jeśli czujesz, że musisz poprawić swoje umiejętności komunikacyjne (w tym mowę ciała), nie bój się szukać porady na zewnątrz lub, dlaczego nie, skorzystać z pomocy coacha.

3. Podziel się swoją wizją.

Twój zespół powinien dobrze rozumieć cele i zadania Twojej firmy, a także znać Twoją wizję. Zdefiniowanie i wyjaśnienie pracownikom wizji firmy to dobry sposób na rozwój przywództwa. To da Twojemu zespołowi solidne podstawy do przekucia tego w wyniki.
Upewnij się więc, że masz jasną i klarowną wizję swojej firmy i przekaż swojemu zespołowi nie tylko, jaka jest ta wizja, ale co może pomóc w jej osiągnięciu. Nie zapomnij wspomnieć o nagrodach, jakich mogą się spodziewać, gdy cel zostanie osiągnięty.
Kierownicy, reprezentujecie swoją firmę. Jej sukces zależy od Twojej zdolności do mądrego kierowania tą firmą i jej zasobami ludzkimi. Upewnij się więc, że dajesz swojej firmie najlepszą szansę nie tylko na przetrwanie, ale i na rozwój, będąc najlepszym liderem, jakim możesz być. Wysłuchaj opinii i komentarzy pracowników i zaangażuj ich w działania, które należy podjąć.

4. Wzmocnij pozycję swoich pracowników.

W firmach, w których kierownictwo jest zbyt dyrektywne, zespoły stają się ociężałe. Po ustaleniu wytycznych pozwól swoim pracownikom robić to, co chcą, zamiast ciągle prosić o odpowiedzialność. Dzięki przyznanej w ten sposób autonomii poczują się bardziej odpowiedzialni, a także bardziej zmotywowani. Rozwój przywództwa polega również na umożliwieniu im podejmowania inicjatywy i samodzielnego wymyślania rozwiązań.

5. Przekaż swoją pasję.

Twoja własna pasja do tego, co robisz, pomoże Ci przetrwać nieuniknione trudne dni i tygodnie, przez które przechodzi każdy przedsiębiorca, zwłaszcza na początku swojej drogi.
Bycie pasjonatem pomoże Ci również podejmować bardziej intuicyjne decyzje dla Twojego biznesu. Co więcej, pasja jest niezbędna u przedsiębiorcy po prostu dlatego, że jest zaraźliwa. Trudno jest być liderem, jeśli nie ma się szczerego i autentycznego podejścia.
Jeśli szczerze wierzysz w to, co robisz, uwierzą w to również Twoi dostawcy, klienci, a zwłaszcza pracownicy. Pamiętaj o „dlaczego” – o tym, dlaczego założyłeś swój biznes, upewnij się, że przekazujesz to z pasją swoim dostawcom, klientom, a przede wszystkim swojemu zespołowi i dzielisz się z nimi swoją pasją.

6. Coaching.

Firma jest tak dobra, jak ludzie w niej pracujący. Aby rozwijać swoje przywództwo, upewnij się, że zapewniasz swojemu zespołowi narzędzia, których potrzebuje, aby osiągać jak najlepsze wyniki. Coaching to najlepszy sposób, aby zachęcić i mentorować ludzi w Twojej firmie.
6.1 Samodzielne prowadzenie szkoleń dla swoich pracowników.
Jeśli masz trochę czasu, i jeśli lubisz to robić, pierwszą opcją jest coaching swoich bezpośrednich podwładnych, aby się doskonalić. Istnieją na to proste i skuteczne metody, które dają dobre rezultaty.
Wówczas przejdziesz od zarządzania do przywództwa, ponieważ pozwolisz swoim pracownikom rozwijać się w zakresie ich pracy i umiejętności. Będą czuli się wzmocnieni przez swój własny rozwój osobisty.

6.2 Opracowanie programu coachingu.
Innym sposobem, w jaki przedsiębiorcy mogą poprawić swoje przywództwo, jest opracowanie programu coachingowego. Oznacza to łączenie w pary doświadczonych i utalentowanych pracowników (lub specjalistów z zewnątrz) z mniej doświadczonymi członkami personelu.
Tego typu program tworzy również kulturę dzielenia się i wsparcia w organizacji. Jest to koło sukcesu, zachęcające do dzielenia się wiedzą i komunikacji pomiędzy tymi, którzy mają większe doświadczenie, a tymi, którzy potrzebują szkolenia. Twoja firma będzie wspólnie odnosić większe sukcesy.7. Zatrudnij właściwych ludzi.

Małe firmy są często prowadzone przez niewielki zespół oddanych pracowników. Oznacza to, że należy starannie dobierać pracowników, upewniając się, że są oni nie tylko bystrzy i zmotywowani, ale także pasują do kultury organizacyjnej firmy. To też jest rozwój przywództwa. Upewnij się, że zatrudniasz właściwych ludzi (a to zaczyna się już w momencie pisania ogłoszenia rekrutacyjnego).

8. Rozwój osobisty.

Niewielu z nas zaczyna jako idealny lider. Aby poprowadzić swój biznes do sukcesu, musisz zdobyć pozycję lidera. Rzeczywiście, często jako przedsiębiorca, rośniesz i uczysz się być liderem, gdy rozwijasz swój biznes. Dlatego nigdy nie przestawaj pracować nad sobą.
Uważnie słuchaj informacji zwrotnych (bezpośrednich lub pośrednich) od ludzi, którzy pracują wokół Ciebie – pomoże Ci to zrozumieć, na czym stoisz w kwestii przywództwa i gdzie możesz się poprawić. Szukaj okazji do nauki. Znajdź osoby, które posiadają cechy przywódcze, które chciałbyś rozwijać.
Czego możesz się od nich nauczyć? Jakie obszary musisz rozwijać? Jak zamierzasz się uczyć?
Czytasz książki o przywództwie?
Uczęszczać na kursy zewnętrzne?
Pójść przez trenera?
Słuchaj podcastów na temat przywództwa.
Dla Twojego wizerunku ważne jest również to, że pracownicy widzą, że podejmujesz wysiłki, aby poprawić swoje przywództwo.
Jeśli jesteś zawsze ciekawy i szukasz nowych sposobów uczenia się i doskonalenia, Twoi pracownicy będą mogli robić to samo co Ty i podążać za Tobą.