Każdego roku odnotowuje się coraz więcej zaburzeń różnego spectrum u uczniów w klasach wczesnoszkolnych. Wpływ na to ma zapewne łatwy dostęp do badań, ale również odkrycia naukowców i definiowanie różnego rodzaju dysfunkcji. Wielu uczniom zaleca się więc indywidualne nauczanie i nie zawsze takowe przebiega poprzez nauczanie domowe czy samodzielne lekcje prowadzone z poszczególnym uczniem. Okazuje się, że indywidualizacja w nauczaniu możliwa jest również w tradycyjnych szkołach, w każdej klasie, w której przecież jednocześnie naukę pobiera nawet 26 uczniów.

Zajęcia dostosowane do ucznia

Chodzi o to, by każdy uczeń mógł wykonywać zadania dostosowane do własnego etapu rozwoju i toku nauczania, ale też zainteresowań, zdolności czy konkretnych zaburzeń, z jakimi się zmaga. Dzięki te mogą być niwelowane, a podopieczny może zdobywać wiedzę, usprawniać i nabywać kolejne umiejętności.

Indywidualizacja polega bardzo często na podział klasy na różne grupy, w których znajdują się uczniowie, uwzględniając konkretny poziom nauczania, od najwyższego do najniższego. Dzięki temu każdej grupie można zlecać do wykonania prace i zadania, które zrozumie i wykona należycie, poszerzając tym samym własną wiedzę i zdolności.

Zasada indywidualizacji prowadzona jest na podstawie szerokiego wywiadu oraz obserwacji uczniów w danej klasie. Tylko w ten sposób udaje się opracować optymalny program nauczania, dopasowany do indywidualnych potrzeb i preferencji samych uczniów. Każdy jest nie tylko na innym etapie kształcenia, ale pod uwagę bierze się także zdolności własnego rozwoju czy zainteresowania względem sposobów przekazywania i realizacji materiałów pedagogicznych. Ważne są również indywidualne cechy charakteru, osobowości, kompetencje.

Co ciekawe, indywidualizacja zalecana jest nie tylko uczniom z orzeczeniami i rozpoznanymi zaburzeniami różnego rodzaju. Już dawno udowodniono, że program edukacyjny może być przyswajany tylko wtedy, gdy zostaje dopasowany do potrzeb każdego ucznia. Widać jednak spory problem, patrząc na liczebność klas oraz jednego nauczyciela, który prowadzi lekcje. To zresztą dlatego dzisiaj szkoły starają się minimalizować ten problem, na przykład zatrudniając nauczyciela wspomagającego. Ten dedykowany jest głównie uczniom z orzeczeniami, natomiast nie ma wątpliwości, że usprawnia procesy realizacji poszczególnych lekcji dla wszystkich uczniów.

Pamiętajmy również, że indywidualizacja w nauczaniu jest możliwa do przeprowadzenia bez względu na przedmiot szkolny. Wystarczy jedynie dobrać właściwe pomoce dydaktyczne oraz realizować zajęcia zgodnie z wytyczonym, specjalnym programem.