negocjacje w szkole

Chociaż wydaje się, że sztuka negocjacji musi być wdrażana jedynie w aspekcie korporacyjnych pertraktacji, to tak naprawdę umiejętność negocjowania przydaje się w każdej dziedzinie życia. Skuteczny negocjator ustala warunki zachowań czy działania w taki sposób, by uzyskać w efekcie jak najwięcej korzyści. Pamiętajmy jednak, że negocjacje to dyplomacja, rozmowa, ale też pójście na kompromis.

W strukturach rynku pracy, sztuka negocjacji to jeden z najchętniej podejmowanych tematów podczas szkoleń i kursów zawodowych. Takie przydają się praktycznie każdemu pracownikowi i to bez względu na branżę, w jakiej działa. Warto przy tym wspomnieć, że negocjowania uczymy się już od dzieciństwa, jakże łatwo możemy rozpoznać rozmaite procesy tej sztuki w szkole. Negocjacje w szkole przeprowadzają przecież nie tylko pedagodzy, by móc wpływać na zachowanie swoich uczniów. Takich praktyk podejmują się również sami uczniowie.

Praktycznie każdy nauczyciel zastanawia się, co zrobić i jak się zachowywać, by uczniowie go słuchali. Podstawą są odpowiednie kompetencje, przygotowanie i sprawność. W pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcemy uzyskać, dopiero później warto dobrać właściwą metodę działania.

Należy mieć na uwadze, że dobre negocjacje to rozmowa, a nie rozkazy i korzyści tylko dla jednej ze stron. Skuteczność tej sztuki to jednocześnie motywacja oraz zaangażowanie i te warunki muszą być utrzymane, patrząc na obydwie strony realizowanych negocjacji. Na takich samym zasadach odbywa się to także w szkole, na płaszczyźnie nauczyciel-uczeń.

Co się liczy w dobrych negocjacjach? Szacunek dla drugiej osoby, interes własny, ale i „przeciwnika”, realne szanse na wypracowanie porozumienia. Priorytetem jest komunikacja, ale też umiejętność słuchania. Dobry negocjator jest cierpliwy, opanowany, empatyczny, ale jednocześnie racjonalny, systematyczny i konsekwentny. Takich cech wymaga się zresztą od każdego pedagoga, nie tylko od tych, którzy są nastawieni na wypracowanie optymalnych metod nauczania i strategii komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniami.

Czy wiesz, że negocjacje to nie tylko komunikacja werbalna, ale też mowa ciała? Pamiętajmy o tych czynnikach, bo te są niezwykle ważne w przypadku rozmów z najmłodszymi. Nauczyciel jako negocjator, musi też wziąć pod uwagę, jak wiele bonusów muszą uzyskać dzieci, by sprawnie przejść przez cały proces edukacji. Rozkazy na nic się nie przydadzą, warto raczej przekazywać im wartości, które umożliwiają poznawanie świata i zachęcają do nauki poprzez ciekawość i pasję.